افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد بسته ویژه اینترنت رایگان دولت برای معلمان + جزئیات تصادف خودرو حامل سوخت در خراسان جنوبی ۲ کشته برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض مبارزه با فساد در تأمین‌اجتماعی با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم جدی است
سرخط خبرها

غصه درد یا غم درمان | گفت‌وگویی با بیماران خاص در داروخانه‌های شهر + ویدئو

  • کد خبر: ۱۰۵۷۳۷
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
غصه درد یا غم درمان | گفت‌وگویی با بیماران خاص در داروخانه‌های شهر + ویدئو
غصه درد یا غم درمان، حکایت بیماران خاص است که کمبود دارو برای درمانشان گاهی غم دردشان را هم به فراموشی می‌برد.

طنین همتی | شهرآرانیوز، درد، درد است؛ اما درد برای بیماران خاص معنای دیگری دارد، چون غصه درمان آن بر دردشان می‌چربد. درد است اگر که یک رو‌ز به تمام‌شدن دارویت مانده باشد و داروخانه‌های شهر را در جست‌وجوی دارو بکاوی و از دارو خبری نباشد.
مدتی است برخی دارو‌ها به‌ویژه دارو‌های بیماران خاص در کشور یا کم شده یا سهمیه‌ای ‌شده است. خبرنگار شهرآرانیوز در گزارشی از داروخانه‌های اطراف بیمارستان امام‌رضا(ع) با بیماران خاص که برای دریافت دارو مراجعه می‌کردند، گفت‌وگو کرده است.


سهمیه‌بودن داروهایی مثل دسفرال برای بیماران تالاسامی، دکارلین، فاکتور8 و زلودا برای بیماران ام‌اس، آلندورینت و هر دارویی مختص بیماری‌های خاصی مثل سرطان، پیوند اعضا، نارسایی کلیه، تالاسمی و هموفیلی مشکل‌ساز شده است. داروهایی که علاوه بر سهمیه‌بندی‌بودن در مقطعی در بازار و داروخانه‌ها یافت نمی‌شود.

معضل دارو کی رفع می‌شود

یکی از شهروندان که برای دریافت داروی پیوند کلیه به داروخانه امام‌رضا(ع) مراجعه می‌کند، می‌گوید: بیمارانی مثل ما که داروی خاصی مصرف می‌کنند، فقط در یکی‌دو داروخانه دارو یافت می‌کنند که اگر عرضه آن بیشتر باشد، بهتر است. واقعا کی قرار است معضل دارو رفع شود؟! متأسفانه بیماران زیادی در همین مسیر و برای پیگیری دارو بر اثر کرونا جانشان را از دست داده‌اند.
متأسفانه قیمت دارو حتی برای کسانی که بیمه تکمیلی دارند هم به معضل تبدیل شده است. گاهی در مدتی کوتاه قیمت دارو سه‌برابر افزایش می‌یابد. عارضه بیماری‌هایی که به بیماری‌های بعدی منجر می‌شود، باعث شده است ما سی روز ماهمان را برای گرفتن دارو در داروخانه‌ها سپری کنیم، آن‌هم در محیطی که حضور در آنجا برای ما سم است.
یکی از شهروندان به نبود داروی بیماری کبدی اشاره می‌کند و می‌گوید: برای یافتن دارو همه داروخانه‌های شهر را جست‌وجو کردم و گفتند مشخص نیست این دارو چه موقع توزیع می‌شود. فقط یک قرص برای امروزم باقی مانده است. نمی‌دانم اگر دارویی را که هر روز باید مصرف کنم، پیدا نکنم، چه پیش می‌آید!
شهروندان همچنین از حمایت حداقلی بیمه‌ها برای دریافت دارو و آزمایش‌هایشان می‌گویند؛ اینکه بیمه داروهای کمی را پوشش می‌دهد و بخش عمده‌ای از هزینه‌ها بر دوش بیمار است.
یکی‌دیگر از شهروندان به فاکتور 33میلیونی دارو و هزینه بستری در بیمارستان برای درمان بیماری‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: من که زن هستم و سرپرست خانوار، با حقوق کارگری از کجا باید این مبلغ را تهیه کنم که جانم را حفظ کنم؟! متأسفانه بیمه بخش کوچکی از این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

چه دارو‌هایی در مشهد سهمیه‌ای هستند

دکتر نرجس الله‌دادی، معاون داروخانه‌های مؤسسه خدمات دارویی رضوی، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره نحوه توزیع دارو و اینکه چه دارو‌هایی در مشهد سهمیه‌ای هستند، می‌گوید: دارو‌های سهمیه‌ای بیشتر برای بیماری‌های خاص است، ازجمله آلبومین، IVIG، برخی فاکتور‌های خونی مربوط به بیماران هموفیلی، بعضی دارو‌های مربوط به بیماران تالاسمی، ام‌اس و دارو‌های شیمی‌درمانی.

سهمیه‌بندی دارو در راستای جلوگیری از قاچاق دارو

به‌گفته وی، سیاست سهمیه‌بندی دارو بر این است که دارو به دست بیماری برسد که قطعا نیازمند داروست. این سهمیه‌بندی باعث جلوگیری از سوءاستفاده‌ها می‌شود. ممکن است یک نفر واقعا به دارویی نیاز نداشته باشد و آن را از کانال‌های غیررسمی بفروشد تا سود کند، اما با سهمیه‌بندی این سوءاستفاده‌ها حذف می‌شود.
دکتر الله‌دادی به این نکته اشاره می‌کند که بحث افزایش قیمت و افزایش پرداخت‌ها از سوی بیمار مطرح است. از سال پیش قیمت‌ها افزایش یافت، نه به این صورت که همه دارو‌ها گران شوند، بلکه طبق روال هرسال قیمت برخی کالا‌ها افزایش یافت.

تعهدات بیمه‌ای همراه با گران‌شدن دارو افزایش یابد

به‌گفته وی، معمولا در حوزه داروی بیماران خاص وقتی قیمت افزایش می‌یابد، برای اینکه بیمار کمتر آسیب ببیند، انتظارمان این است که تعهدات بیمه‌ای هم باتوجه‌به گران‌شدن دارو افزایش یابد. گاهی تأخیر بیمه‌ها باعث می‌شود بیمار چند ماه هزینه بیشتری برای دارو پرداخت کند و بیمه بخش کمتری از قیمت دارو را پوشش دهد.
وی گفت: به‌دلیل قیمت زیاد دارو‌های بیماری‌های خاص، معمولا بیمه ۹۰درصد هزینه داروی آن‌ها را پوشش می‌دهد، اما همان ۱۰درصد سهم بیمار هم ممکن است چند میلیون تومان شود. از آنجایی که این بیماران ماهانه باید این هزینه را پرداخت کنند، فشار زیادی به بیمار وارد می‌شود.
مدیر داروخانه امام‌رضا(ع) تأکید کرد: گاهی وقتی ما به بیمه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم، آن‌ها از افزایش قیمت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که به‌دلیل بوروکراسی‌های اداری شاید به چند ماه برسد. در این میان، فقط بیمه آسیب می‌بیند.
تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت‌ها، باید از قبل به‌ویژه به بیمه‌گذار اطلاع‌رسانی شود تا هم‌زمان با افزایش قیمت، تعهدات بیمه هم افزایش پیدا کند به‌ویژه درباره بیماری‌های خاص. به این شکل، مسلما بیمار آسیب کمتری خواهد دید.
وی ‌گفت: ما هم محدودیت توزیع داریم و دوست نداریم به بیمار بگوییم که سهمش از دارو کمتر است، ولی برای اینکه دارو را در یک زمان به افراد بیشتری بدهیم، مجبوریم در عرضه دارو به بیماران محدودیت ایجاد کنیم. قاعدتا این موضوع هم برای ما ناراحت‌کننده است، ولی کمبود دارو باعث می‌شود داروی این بیماران را سهمیه‌بندی کنیم.
معاون داروخانه‌های مؤسسه خدمات دارویی رضوی یادآور شد: تقاضای دارو‌های خاص و تنش در توزیع این دارو‌ها بیشتر است. یکی از دغدغه‌های بیماران افزایش‌نیافتن باجه‌های عرضه دارو‌های خاص است. دارو‌های خاص برای اینکه نیازمند کنترل بیشتری هستند، در داروخانه‌های کمتری عرضه می‌شوند و به‌دلیل هزینه زیادی که برای داروخانه دارند، کمتر داروخانه‌های مایل است این دارو‌ها را دریافت کند. به همین دلیل، داروخانه‌های اندکی این دارو‌ها را عرضه می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->